7391 kostel Navštívení Panny Marie

Poškozené (známka 344) zděné kostely

Druh stavby:
poutní kostel
Církev:
katolická
Parcela:
stavební parcela č. 8
Kód katastrálního území:
797740
Období devastace:
1945–1989
Důvod devastace:
vodní nádrž
Postaveno:
původní kaple 1717, kostel 1736 - 1738, opraven 1903 - 1904
Poloha:
na návsi

se dvěma věžemi

Obě věže mají nové střechy, chybí jim ale lucerny, místo nich mají jen provizorní stříšky (zloději v roce 2006 obě lucerny uřezali při krádeži měděných plechů, škoda cca 5 mil. Kč). Sanktusník je odstraněn, místo je zakryto plechem. Loď má nově natřenou plechovou střechu. Omítka je silně poškozena. Dveře a některá okna jsou zazděny. Pod průčelím kostela jsou nově vysekány křoviny. - Jednolodní, obdélný barokní kostel, krytý mansardovou střechou s vikýři a se sanktusovou věžičkou nad lodí. Presbytář užší, obdélný, rovně zakončený, krytý mansardovou střechou s postranními obdélnými sakristiemi se zaoblenými nárožími. V přední západní části kostela stojí monumentální dvouvěžové hlavní průčelí s obdélnými okny. V segmentovém štítu hlavního průčelí mezi věžemi býval umístěn tepaný reliéf s obrazem zdejší poutní Madony a nad ním kříž. Nad volutovitě se stáčející římsou průčelí jsou hranolové věže s polokruhově zakončenými okny, nárožními pilastry a profilovanými, ve středu vydutými římsami. Věže zastřešeny cibulovými báněmi s lucernami. V průčelí umístěny prostory předsíně a kruchty v patře. Boční trojosé průčelí s mělkými středovými rizality v ose s trojúhelníkovými štíty členěno pilastry a obdélnými, polokruhově zakončenými okny a obdélnými postranními vchody. Trojúhelníkový štít na závěrové stěně presbytáře. Vchody do kostela jsou uzavřeny těžkými železnými vraty s kovanými motivy lilií a hvězd v diagonální mříži. Loď kostela je sklenuta falešnými klenbami, třemi plackami na pasech, jejichž dřevěná omítnutá konstrukce pochází z roku 1903. Klenby se sbíhají na sdružené pilastry, které člení i stěny presbytáře. Na klenbách lodi jsou vyvedeny fresky od Karla Krattnera z let 1903 - 1906 ve štukových rámech. Ve středovém poli je vyveden výjev Nejsvětější Trojice, doprovázené čtveřicí církevních otců - sv. Augustina, sv. Řehoře Velikého, sv. Ambrože a sv. Jeronýma. Nad triumfálním obloukem freska Narození Panny Marie, doprovázená menšími freskami proroků sv. Izajáše a sv. Jeremiáše. Nad emporou je pak freska Nanebevzetí Panny Marie, doprovázená menšími freskami proroků sv. Ezechiela a sv. Daniela. Presbytář kostela je sklenut valenou klenbou s lunetami, jejíž pole jsou zdobena modrou výmalbou se zlatými hvězdami. Klenby sakristií a předsíně jsou zděné. Ve skosených koutech lodi a presbytáře jsou niky se sádrovými sochami sv. Zachariáše a sv. Jana, Krista a Panny Marie (Immaculaty). V lodi je umístěna dřevěná kruchta s vydutou předprsní, přístupná po schodišti v nitru západní věže. Podvěží je od lodi odděleno tepanou mříží z 19. století. V přízemí východní věže mariánská kaple s oltářem. Vnitřní zařízení kostela tvořil původně atypický rokokový hlavní oltář baldachýnového typu z doby kolem roku 1760. Nad menzou s tabernáklem byly postaveny čtyři zlacené točené sloupy se stříbrnými pásy a bohatě zdobenými hlavicemi, které nesly červené voluty oválného baldachýnu. Baldachýn zdobí plastiky klečících andělů na volutách, vázy a hlavičky Putti. Za volně stojícím oltářem byl umístěn obrazový oltář koncipovaný jako symbolická nebesa s kulisovitě řazenými dřevěnými stěnami se svatozáří, oblaky, sochami andělů a holubicí Ducha svatého. Mezi stěnami vedlo dvouramenné schodiště. Na poprsni schodiště byl připevněn pevný oltářní rám obrazu a v něm pohyblivě osazen obraz zdejší poutní Madony z roku 1717 od toužimského malíře Johanna Wolfganga Richtera, který pocházel z původní kaple. Dále je v interiéru panelový rokokový postranní oltář sv. Josefa s řezanými křídly z doby kolem roku 1760. Na oltáři byl umístěn obraz sv. Josefa a sochy sv. Jáchyma a sv. Anny, obraz Nejsvětější Trojice v nástavci a zlatý reliéf Útěku do Egypta na predele. Na antependiu pak stříbrný reliéf sv. Josefa probouzeného anděly. Panelový rokokový postranní oltář sv. Jana Nepomuckého s řezanými křídly z doby kolem roku 1760. Na oltáři je umístěn obraz sv. Jana Nepomuckého, v nástavci pak obraz sv. Václava s poutnickou holí a biskupskou myrtou, drženou putti v pozadí. Na predele oltáře je umístěn zlatý reliéf Svržení sv. Jana Nepomuckého do Vltavy a stříbrný reliéf Piety ve vězení. V nikách pod emporou pak sochy Ježíše Krista a Panny Marie (Immaculaty). V presbytáři a v kapli v podvěží bývaly umístěny kopie obrazu zdejší Panny Marie z 2. poloviny 18. století, sošky sv. Václava, Panny Marie (Madony), sv. Anny Samotřetí a socha sv. Jana Nepomuckého z 19. století. Na kruchtě byly umístěny varhany z roku 1906 s pseudobarokním prospektem od varhanáře Christopha Müllera z Mariánských Lázní. V presbytáři na západní straně je okno s motivem sv. Heřmana Josefa, na východní straně pak motiv sv. Gilberta. - Původně zde stála kaple posvěcená dne 29.9.1717, návrh na přestavbu na kostel byl zadán dne 22.4.1736 staviteli a zednickému mistrovi Johannu Schmiedovi, měšťanu z Útviny. Dne 23.10.1736 položil tepelský opat Raimund Schimanowsky základní kámen a dne 29.3.1738 byl kostel Navštívení Panny Marie slavnostně vysvěcen. Staveniště na dně svažité a protáhlé nevelké návsi, snad i s návesním rybníkem, neumožnilo stavbu obvykle orientovaného chrámu. Kostel byl postaven na umělé terase, kterou odvodňují dvě průlezné štoly ústící pod kostelem do malého rybníčku; neúnosné podloží pod základy kostela mají zpevňovat dubové rošty či piloty. Kostel byl opraven tepelskými premonstráty v letech 1903 - 1904. - Pozemek s kostelem patří církvi (Kanonii premonstrátů Teplá); o zabezpečení a opravu kostela usiluje spolek "Pod střechou". V roce 2023 půjde na obnovu zvonových pater věží a instalaci zvonů 100.000,- Kč z dotačních programů Karlovarského kraje. - Ves Skoky je téměř zbořená, zůstal jeden opuštěný dům včetně hospodářských budov a jedna stodola pod kostelem.

Zdroj: www.pamatkyaprirodakarlovarska.cz

WGS84 souřadnice objektu: 50.096328°N, 13.097067°E

Komentáře

Žádné komentáře